Praktijkvraagstuk
Jeugdparticipatie staat volgens vele gemeenten in Nederland nog in de kinderschoenen. (Verweij-Jonker, 2016). De participatieladder van socioloog Roger Hart is een bekend bruikbaar instrument om te peilen in hoeverre de jeugd daadwerkelijk participeert op maatschappelijk of politiek niveau. Op de hoogste trede neemt de jeugd het initiatief en voert alle activiteiten uit. Volwassenen worden op initiatief van de jongeren betrokken bij de besluitvorming en de mate wordt bepaald door de jeugd. Op de laagste trede wordt de jeugd ingezet bij acties ten behoeve van door volwassenen geformuleerde belangen van de jeugd, zonder dat de jeugd überhaupt de implicaties hiervan begrijpt (Hart, 1992). Zowel op internationaal, nationaal als gemeentelijk niveau is jeugdparticipatie zeer gewenst en belangrijk. De wettelijke bepalingen zijn gebaseerd op het feit dat de jeugd het beste weet wat voor hun zelf belangrijk is, er is een maatschappelijk en persoonlijk belang in jeugdparticipatie. Volgens Leo Rutjes, de directeur van Stichting Alexander heeft de jeugd een grote invloed in onze samenleving, vooral op het gebied van de mode, muziek, het uitgaansleven en niet te vergeten invloed op het social media. De jeugd heeft recht op inspraak en invloed en er dienen vormen van medezeggenschapsstructuren aanwezig te zijn. Voor de ontwikkeling van zelfvertrouwen, zelfrespect en sociale verantwoordelijkheid is participatie nodig (Clarijs, 2015, p. 235).
De gemeente Almere ziet graag dat kinderen en jongeren (Jeugd) gezond en vrij kunnen opgroeien en kansen krijgen om zich te ontwikkelen (Almere, 2014a). De context waarin het onderzoek plaatsvindt is Stichting de Schoor, een welzijnsorganisatie dat jeugdparticipatie stimuleert en omschreven heeft in haar beleidstukken. Het jongeren- en kinderwerk van de Schoor ondersteunt de kwetsbare jeugd in Almere om mee te kunnen denken en mee te kunnen praten over hun eigen leefwereld en de mate van invloed op het gemeentelijke Jeugdbeleid. Het onderzoek kan bijdragen dat de belangen van zowel de jeugd als de gemeente Almere wordt behartigd. De wens is dat het jongerenwerk de sociaal culturele brug tussen de leefwereld van de Jeugd en het systeem van de gemeente Almere kan versterken door intern de eigen deskundigheid op het gebied van jeugdparticipatie bevorderd middels dit praktijkonderzoek. De oplossingsrichting ligt niet alleen op het gebied van kennisontwikkeling, maar ook door professionals, netwerkpartners en jeugd met elkaar te verbinden. In het Masterplan zal globaal beschreven worden op welke wijze dit mogelijk kan zijn.
Jeugdparticipatie staat volgens vele gemeenten in Nederland nog in de kinderschoenen. (Verweij-Jonker, 2016). De participatieladder van socioloog Roger Hart is een bekend bruikbaar instrument om te peilen in hoeverre de jeugd daadwerkelijk participeert op maatschappelijk of politiek niveau. Op de hoogste trede neemt de jeugd het initiatief en voert alle activiteiten uit. Volwassenen worden op initiatief van de jongeren betrokken bij de besluitvorming en de mate wordt bepaald door de jeugd. Op de laagste trede wordt de jeugd ingezet bij acties ten behoeve van door volwassenen geformuleerde belangen van de jeugd, zonder dat de jeugd überhaupt de implicaties hiervan begrijpt (Hart, 1992). Zowel op internationaal, nationaal als gemeentelijk niveau is jeugdparticipatie zeer gewenst en belangrijk. De wettelijke bepalingen zijn gebaseerd op het feit dat de jeugd het beste weet wat voor hun zelf belangrijk is, er is een maatschappelijk en persoonlijk belang in jeugdparticipatie. Volgens Leo Rutjes, de directeur van Stichting Alexander heeft de jeugd een grote invloed in onze samenleving, vooral op het gebied van de mode, muziek, het uitgaansleven en niet te vergeten invloed op het social media. De jeugd heeft recht op inspraak en invloed en er dienen vormen van medezeggenschapsstructuren aanwezig te zijn. Voor de ontwikkeling van zelfvertrouwen, zelfrespect en sociale verantwoordelijkheid is participatie nodig (Clarijs, 2015, p. 235).
De gemeente Almere ziet graag dat kinderen en jongeren (Jeugd) gezond en vrij kunnen opgroeien en kansen krijgen om zich te ontwikkelen (Almere, 2014a). De context waarin het onderzoek plaatsvindt is Stichting de Schoor, een welzijnsorganisatie dat jeugdparticipatie stimuleert en omschreven heeft in haar beleidstukken. Het jongeren- en kinderwerk van de Schoor ondersteunt de kwetsbare jeugd in Almere om mee te kunnen denken en mee te kunnen praten over hun eigen leefwereld en de mate van invloed op het gemeentelijke Jeugdbeleid. Het onderzoek kan bijdragen dat de belangen van zowel de jeugd als de gemeente Almere wordt behartigd. De wens is dat het jongerenwerk de sociaal culturele brug tussen de leefwereld van de Jeugd en het systeem van de gemeente Almere kan versterken door intern de eigen deskundigheid op het gebied van jeugdparticipatie bevorderd middels dit praktijkonderzoek. De oplossingsrichting ligt niet alleen op het gebied van kennisontwikkeling, maar ook door professionals, netwerkpartners en jeugd met elkaar te verbinden. In het Masterplan zal globaal beschreven worden op welke wijze dit mogelijk kan zijn.
Posterity
"The Youth of a Nation are the trustees of posterity"
Benjamin Disraeli
Benjamin Disraeli