Deelvraag 1: Welke mate van en welke soort inspraak heeft en wil de jeugd op het gebied van (jeugd)beleid?
Deelvraag 2a: Wat zijn succesfactoren in jeugdparticipatie?
Deelvraag 2b: Wat zijn belemmeringen in jeugdparticipatie?
Deelvraag 3: Wat kan er gedaan worden om de kennis van jongeren en jongerenwerkers op het gebied van jeugdparticipatie te bevorderen?
Op welke wijze kan De Schoor een format ontwerpen en het gebruik van jeugdparticipatie in de vorm van jeugdraden binnen de organisatie stimuleren?
- Vanuit de interviews en focusgroepen is het duidelijk geworden dat de jongeren die lid zijn van de Jongerenraad Almere weinig tot geen inspraak hebben op het gebied van jeugdbeleid. Zij geven aan dat ze niet serieus genomen worden. Om jeugdparticipatie te bevorderen is er verandering nodig in de huidige mate van inspraak van de jongeren op jeugdbeleid. Om dat te bewerkstelligen hebben professionals en jongeren in het onderzoek aangegeven dat zij hun positie en imago willen verbeteren door te werken aan hun eigen competenties. Jongeren willen vanuit leiderschap meer invloed genereren. De resultaten vanuit de survey geven duidelijk aan dat de meerderheid van de 78 jongeren die geen lid zijn van een jongerenraad, jeugdparticipatie belangrijk vindt en bereid is om lid te worden van een jeugdraad of zelfs een landelijke politieke jongerenpartij. De meeste jongeren willen alleen lid worden als ze daadwerkelijk inspraak hebben. Jongeren willen meedoen, maar ervaren onvoldoende kansen en ondersteuning. In bijlage 5 is een overzicht te vinden van alle vragen en resultaten van de online survey. Opvallend is dat er tijdens de interviews en focusgroepen slechts één keer het recht op een eigen mening is benoemd. Uit literatuuronderzoek blijkt dat artikel 12 onderdeel is van het kinderrechtenverdrag. Het verdrag verplicht de overheid om naar de jeugd te luisteren en voor hen te zorgen, dit verdrag is een zeer belangrijke uitgangspunt voor jongeren om van te weten en kan van belang zijn aan de onderhandelingstafel.
Deelvraag 2a: Wat zijn succesfactoren in jeugdparticipatie?
- De jongeren die hebben meegedaan met het onderzoek zijn over het algemeen tevreden binnen de jeugdraden. Zij zien de jeugdraden als een veilige ontmoetingsplek waar zij zichzelf kunnen zijn en zich kunnen ontwikkelen, dit zijn ook de voornaamste redenen waarom ze lid zijn worden.
- Successen zien de professionals en jongeren vooral in de opgebouwde vertrouwensrelatie en de gelijkwaardigheid. Bij zowel jongeren als professionals is er een positieve drive en enthousiasme en dat is terug te zien in de motivatie van de jongeren. De jongeren besteden veel tijd aan besprekingen en zijn zelfs bereid om in het weekend trainingen te volgen, omdat zij oprechte betrokkenheid ervaren van jongerenwerkers en de andere jongeren
Deelvraag 2b: Wat zijn belemmeringen in jeugdparticipatie?
- De onderzoeksresultaten geven aan dat professionals moeite hebben om specifiek tijd vrij te maken voor jeugdraden. De belemmeringen zijn gebaseerd op te weinig specifieke uren voor het begeleiden van jeugdraden, maar volgens een aantal professionals ligt het ook aan de intrinsieke motivatie.
- Een andere belemmering die professionals ervaren is dat er geen duidelijke missie en visie is rondom jeugdparticipatie. Er is ook geen duidelijk concept of product wat ter promotie aan jongeren overgedragen kan worden.
- De jongeren geven aan dat ze het vermogen om ideeën om te zetten in concrete daden missen. Ze willen dit graag leren van ervaringsdeskundigen. Ze vinden ook dat ze teveel een klankbord zijn voor andere partijen, waardoor er te weinig aandacht wordt gegeven aan hun eigen belangen.
- Jongeren zijn van mening dat ze op gemeentelijk beleidsniveau niet serieus worden genomen. Ze geven aan dat ze daar moeite mee hebben en willen daar met de gemeente over praten en afspraken over maken.
Deelvraag 3: Wat kan er gedaan worden om de kennis van jongeren en jongerenwerkers op het gebied van jeugdparticipatie te bevorderen?
- Jongeren vinden dat zij zich onvoldoende bewust zijn van hun eigen potentieel. Ze willen graag meer competenties bevorderen en willen graag weten hoe zij invloed kunnen uitoefenen om daadwerkelijk inspraak te krijgen op jeugdbeleid.
- Professionals geven aan dat De Schoor als organisatie al geruime tijd bezig is met jeugdparticipatie en dat er na jaren van stilte weer een beweging is op het gebied van jeugdparticipatie. Er is veel ervaringskennis, maar dit wordt op de een of andere manier nog niet voldoende gedeeld onder de jongerenwerkers. Dit is volgens een aantal jongerenwerkers te wijten aan onvoldoende kennis om de ervaringskennis op een werkende manier over te dragen aan collega’s en jongeren.
- Professionals hebben het gevoel dat zij vooral vanuit eigen intuïtie werken aan jeugdparticipatie en niet op basis van een bepaalde methodiek of benadering. Op basis van deze informatie, kan er verondersteld worden dat er vaak onbewust professioneel gehandeld wordt en dat er op verschillende manieren gewerkt wordt binnen de diverse jeugdraden. Het is goed om binnen een leeromgeving de diverse ervaringen en werkwijzen te vergelijken om te kunnen verbeteren.
- Om kennis te vergaren en ervaringen te delen hebben professionals en jongeren aangegeven dat ze graag vormen van interactieve workshops en trainingen willen volgen.
- Professionals en jongeren geven aan behoefte te hebben aan werkbezoeken en uitwisselingen. Ze willen graag praktijkvoorbeelden zien, de theorie zien zij als een aanvulling op de praktijk.
Op welke wijze kan De Schoor een format ontwerpen en het gebruik van jeugdparticipatie in de vorm van jeugdraden binnen de organisatie stimuleren?
- Een aantal professionals ziet graag een handleiding met richtlijnen om meer grip te krijgen op het begrip jeugdparticipatie.
- Jongeren geven aan dat een handleiding niet voor alle jongeren geschikt is en dat een gesprek met ervaringsdeskundige jongeren of professionals meer zal aanspreken.
- Jongeren geven aan dat het begrip jeugdparticipatie niet bekend is bij vele jongeren en willen daar zelf verandering in brengen door langs scholen te gaan. Ze zijn bereid om de mogelijkheden te verkennen. Professionals geven aan dat jongerenwerkers daarin een rol kunnen spelen door meer in het onderwijs te profileren en samen met jongeren de scholen te bezoeken om bijvoorbeeld voorlichting te geven over jeugdparticipatie, hetzij in de vorm van een presentatie of workshop. Een lid van de Jongerenraad Almere is een groot voorstander van jongerenwerk in het onderwijs en wil dit via de presentaties en workshop promoten.
Foto: dialoogsessie in Jongerencentrum Trapnotov, georganiseerd door Sociaal Werk Nederland.
Onder begeleiding van Jongerengezant Naïma Azough in gesprek met wethouder Haak-Griffioen.
Onder begeleiding van Jongerengezant Naïma Azough in gesprek met wethouder Haak-Griffioen.