Naam: Bastian Pattipeiluhu
Studie: Master Social Work
Onderzoek: Jeugdparticipatie
Laatste update: 15-07-2019
Periode onderzoek: 2017-2019
Aantal respondenten online survey: 78
Aantal interviews: 14
Aantal focusgroepen: 2
Aantal workshops: 1
Totaal aantal jongeren/kinderen: 98
Totaal aantal professionals: 25
Aantal woorden onderzoek uit Interviews & Focusgroepen: ruim 126.000
Aantal gecodeerde tekstfragmenten: 1503
Belangrijste aanbevelingen: Jeugdparticipatie Community of Pracite (JCoP) & Cirkelparticipatie
Masterthesis: mei 2019 (afgerond)
Context
De context waarin het onderzoek plaatsvindt is de Schoor, een welzijnsorganisatie dat jeugdparticipatie stimuleert en omschreven heeft in haar beleidstukken. Het jongeren- en kinderwerk van de Schoor is van mening dat ook de kwetsbare jeugd in Almere mee moet kunnen doen. In de leeftijdscategorie 8 jaar t/m 13 jaar hebben we het over kinderen, in de leeftijdscategorie 14 jaar t/m 27 jaar hebben wij het over jongeren. Als we het over kinderen en jongeren hebben, gebruiken we de term jeugd (Schoor, 2017).
Wat wil de Schoor?
De Schoor wil in het kader van haar strategisch beleid een format ontwikkelen, om binnen de organisatie het gebruik van jeugdparticipatie in de vorm van een jeugdraad te stimuleren onder de jeugdwerkers en de kwaliteit van jeugdparticipatie binnen de organisatie te bevorderen. Men wil van jeugdparticipatie beleid maken en de jeugdwerkers stimuleren om dat beleid samen met de jeugd uit te voeren (Schoor, 2017).
Wat wil de Jongerenraad Almere?
De Jeugdraad Almere geeft aan een klankbord te willen zijn voor jongeren in Almere en wil inspraak op het gebied van Jeugdbeleid (Haberland, 2017).
Hoofdvraag: Op welke wijze kan het bevorderen van jeugdparticipatie met een centrale rol voor jeugdraden, geprofessionaliseerd worden vanuit de Schoor?
De volgende deelvragen kunnen ervoor zorgen dat er meer inzicht is op mogelijke oplossingsrichtingen voor de hoofdvraag.
DEELVRAAG 1 Welke mate en soort inspraak heeft en wil de jeugd op het gebied van (jeugd)beleid?
DEELVRAAG 2 Wat zijn succesfactoren en belemmeringen?
DEELVRAAG 3 Wat kan er gedaan worden om de kennis van jongeren en jongerenwerkers op het gebied van jeugdparticipatie te bevorderen?
DEELVRAAG 4 Op welke wijze kan de Schoor een format ontwerpen en het gebruik van jeugdparticipatie in de vorm van jeugdraden binnen de organisatie stimuleren?
Aanvullende en voorwaardelijke vragen zijn;
Vraag 1: Waarom is jeugdparticipatie belangrijk voor Stichting de Schoor Almere?
Vraag 2: Op welke wijze kan het Jeugdwerk van de Schoor Jeugdparticipatie professionaliseren?
Vraag 3: Wat is nodig om te kunnen participeren?
Vraag 4: Waarom is jeugdparticipatie belangrijk voor de jeugd en de samenleving van Almere?
De interview vragen zullen afgestemd zijn op de deelvragen en voornamelijk operationele vragen zijn in termen van hoe, op welke manier en welke persoonlijke ervaringen er zijn op het gebied van de doelgroep jeugd, jeugdbeleid en jeugdparticipatie.
Overzicht / actuele stand van zaken van het onderzoek:
Desktop research, literatuur onderzoek, interviews en focusgroepen
Vanaf September 2017 t/m heden is er desktop research en literatuur onderzoek gedaan. Tevens zijn er verkennende gesprekken en interviews gehouden met o.a. jeugdraden, CORO New York, een aantal docenten van de University of Applied science Amsterdam en professionals van diverse organisaties. Door middel van interne interviews, focusgroepen en een speciale workshop, wordt er informatie verzameld om de hoofd- en deelvragen van het onderzoek te beantwoorden. Een kanttekening is dat het onderzoek niet alleen gaat om het verzamelen van kennis, maar het onderzoek zet ook direct aan tot praktijkontwikkeling, een directe verandering / innovatie binnen de organisatie.
Interviews met professionals en jongeren
In de periode oktober - november zijn er semi gestructureerde interviews gehouden. Semi gestructureerde interviews worden ook wel kwalitatieve of diepte-interviews genoemd. Middels een vooropgestelde interview schema zijn er vragen gesteld, er was ruimte om door te vragen om meer gedetailleerde informatie te krijgen, wat in kwalitatief onderzoek het doel is.
Er zijn 14 interviews gehouden: 1 kinderwerker, 1 beleidsmedewerker, 1 manager, 1 teamleider, 1 directeur, 6 jongerenwerkers en 3 jongeren. Van de 3 jongeren was 1 respondent de voorzitter van Jongerenraad Almere (JRA), 1 respondent vice voorzitter en 1 respondent algemeen lid van de JRA.
Focusgroep Jeugdparticipatie
Een focusgroep (ook wel focusgroep-interview genoemd) is een kwalitatieve onderzoeksmethode waarbij een groep mensen wordt samengebracht om te discussiëren over een vooraf bepaald onderwerp. In een focusgroep zijn er meerdere respondenten die tegelijkertijd deelnemen aan de groepsinterview. Een gespreksleider stelt vragen aan de groep en faciliteert discussie, het uiteindelijke doel is om data te verzamelen voor bijvoorbeeld een onderzoek.
Op donderdag 22 november 2018 is er in de ochtend een focusgroep bijeenkomst gehouden met 10 professionals en in de avond is er een focusgroep gehouden met 9 jongeren. Van de 10 professionals was er 1 kinderwerker, 1 teamleider en 8 jongerenwerker. Van de 9 jongeren waren er 5 lid van de Jongerenraad Almere, 1 van JVSA en 3 van Jongerencentrum Place2B.
Hieronder volgt een aantal uitspraken van professionals en jongeren vanuit de de 2 focusgroepen:
“Vaak is het niet duidelijk waarvoor jongeren aanschuiven en dan blijkt de werkelijkheid er anders uit te zien en dan moet iedereen weer heel hard werken om de jongeren de rust te geven en daar te houden”
“Jaren geleden was er een kinderpersbureau en de gemeente wist precies wat ze daar aan hadden”
“Ik denk dat het juist belangrijk is dat je op verschillende lagen, op verschillende niveaus de ruimte moet hebben om mee te participeren, mee te doen”
“Jongerenparticpatie is voor ons… jongeren in hun kracht zetten”
“Als wij niet goed luisteren naar jongeren, dan kunnen we ons werk niet goed doen”
“Jongerenparticipatie is een middel om veranderkundig te kunnen handelen”
“Buiten de Schoor lijkt het alsof wij jongerenwerkers kunnen toveren, dat we zomaar iets doen, terwijl er een heel verhaal achter zit (draagvlak/visie).”
“Er is teveel onduidelijk en er is verwarring op het gebied van jeugdparticipatie… we missen 1 aanpak, een handboek”
“Wat ik ook wel zie is dat we de laatste tijd best wel veel benaderd worden om met de gemeente mee te denken”
"We zijn dan heel hard aan het rennen en vervolgens als het doel bereikt is en de dag is afgelopen is, dan hoor je niks meer, dan blijft het heel lang liggen”
Workshop Jeugdparticipatie
De 2 focusgroepen zijn op 6 december 2018 bij elkaar gekomen voor een workshop. Stichting Alexander heeft de workshop verzorgt, het doel van deze workshop was:
Jongeren en professionals hebben de workshop als een succes ervaren en hebben aangegeven deze positieve energie te willen voortzetten. Na afloop van de workshop hebben professionals en jongeren een evaluatieformulier ingevuld. Hieronder volgt een aantal antwoorden op de vraag wat er waarvoor ze waren gekomen en wat er meegenomen is uit de workshop.
Jongeren
Professionals
Momenteel wordt de data vanuit de interviews, focusgroepen en workshop met MaxQda geanalyseerd. MAXQDA is een softwareprogramma dat is ontworpen voor computergestuurde kwalitatieve en gemengde methoden, tekst- en multimedia-analyse in academische, wetenschappelijke en zakelijke instellingen. Het software programma is ontworpen voor gebruik in onderzoek met kwalitatieve, kwantitatieve en gemengde methoden. De data zal verwerkt worden in de integrale eindopdracht Masterclass 3 (31 maart 2019) en verfijnd worden in de uiteindelijke Master Thesis (31 mei 2019). *In maart/april zal de projectgroep jeugdparticipatie bij elkaar komen om in grote lijnen de data te bespreken en een eerste officiële brainstorm sessie houden op welke wijze de kerngroep zal werken aan het bevorderen van jeugdparticipatie vanuit het jongerenwerk van de Schoor.
1e bijeenkomst verkenning JCoP
Donderdag 28 maart 2019 - professionals
Tijd: 11:00 uur t/m 12:30 uur
Locatie: Multi-Club
Agendapunten:
1. Bevindingen onderzoeksresultaten
2. Conclusie onderzoeksresultaten
3. Aanbevelingen vanuit het onderzoek (literatuur, interviews, focusgroepen, workshop)
4. Professionalisering en veranderperspectief
5. Toelichting Jeugdparticipatie Community of Practice (COP) - Kerngroep / Supportgroep
6. Visie & Missie Jeugdparticipatie
7. 1e Preview COP interactie - Actiepunten
Overzicht planning praktijkonderzoek - december 2017 t/m mei 2019
Door eerst binnen de organisatie op het gebied van Jeugdparticipatie te werken aan de eigen deskundigheid en het in kaart brengen van kennis en kunde, kan er gekeken worden welke middelen er nodig zijn om Jeugdparticipatie vanuit de organisatie te bevorderen. Er wordt onderzocht of het haalbaar is om een format/handleiding jeugdparticipatie te ontwikkelen.
Oktober 2018 t/m maart 2019
April 2019
* Donderdag 4 april 2019
- Bijeenkomst met 2e groep professionals over JCoP Preview (Verkenning)
- 2e bijeenkomst met Jongerenraad Almere over JCoP (Verkenning)
- Telefonisch gesprek met Stichting Alexander over JCoP (Samenwerking)
- Donderdag 18 april 2019 - Presentatie onderzoeksresultaten aan management / directie Schoor
Mei / Juni 2019
* Training aan jongeren voor workshop op de Dag van het Jongerenwerk 2019
Juni 2019
* Workshop Jeugdparticipatie door Jongerenraad Almere op dinsdag 18 juni 2019 - Dag van het Jongerenwerk + korte presentatie onderzoeksresultaten
* Presentatie/Verdediging Masterthesis
* Masterthesis beoordeeld
Juli 2019
* Evaluatie workshop
* Opleiding Master Social Work succesvol afgerond
* Masterthesis beoordeeld
* Verder bespreken van aanbevelingen; management / directie Schoor
Contact:
Vragen, tips of opmerkingen? Meepraten of samenwerken?
Ik ben te bereiken via youthkings@jenaflow.com
Studie: Master Social Work
Onderzoek: Jeugdparticipatie
Laatste update: 15-07-2019
Periode onderzoek: 2017-2019
Aantal respondenten online survey: 78
Aantal interviews: 14
Aantal focusgroepen: 2
Aantal workshops: 1
Totaal aantal jongeren/kinderen: 98
Totaal aantal professionals: 25
Aantal woorden onderzoek uit Interviews & Focusgroepen: ruim 126.000
Aantal gecodeerde tekstfragmenten: 1503
Belangrijste aanbevelingen: Jeugdparticipatie Community of Pracite (JCoP) & Cirkelparticipatie
Masterthesis: mei 2019 (afgerond)
Context
De context waarin het onderzoek plaatsvindt is de Schoor, een welzijnsorganisatie dat jeugdparticipatie stimuleert en omschreven heeft in haar beleidstukken. Het jongeren- en kinderwerk van de Schoor is van mening dat ook de kwetsbare jeugd in Almere mee moet kunnen doen. In de leeftijdscategorie 8 jaar t/m 13 jaar hebben we het over kinderen, in de leeftijdscategorie 14 jaar t/m 27 jaar hebben wij het over jongeren. Als we het over kinderen en jongeren hebben, gebruiken we de term jeugd (Schoor, 2017).
Wat wil de Schoor?
De Schoor wil in het kader van haar strategisch beleid een format ontwikkelen, om binnen de organisatie het gebruik van jeugdparticipatie in de vorm van een jeugdraad te stimuleren onder de jeugdwerkers en de kwaliteit van jeugdparticipatie binnen de organisatie te bevorderen. Men wil van jeugdparticipatie beleid maken en de jeugdwerkers stimuleren om dat beleid samen met de jeugd uit te voeren (Schoor, 2017).
Wat wil de Jongerenraad Almere?
De Jeugdraad Almere geeft aan een klankbord te willen zijn voor jongeren in Almere en wil inspraak op het gebied van Jeugdbeleid (Haberland, 2017).
Hoofdvraag: Op welke wijze kan het bevorderen van jeugdparticipatie met een centrale rol voor jeugdraden, geprofessionaliseerd worden vanuit de Schoor?
De volgende deelvragen kunnen ervoor zorgen dat er meer inzicht is op mogelijke oplossingsrichtingen voor de hoofdvraag.
DEELVRAAG 1 Welke mate en soort inspraak heeft en wil de jeugd op het gebied van (jeugd)beleid?
DEELVRAAG 2 Wat zijn succesfactoren en belemmeringen?
DEELVRAAG 3 Wat kan er gedaan worden om de kennis van jongeren en jongerenwerkers op het gebied van jeugdparticipatie te bevorderen?
DEELVRAAG 4 Op welke wijze kan de Schoor een format ontwerpen en het gebruik van jeugdparticipatie in de vorm van jeugdraden binnen de organisatie stimuleren?
Aanvullende en voorwaardelijke vragen zijn;
Vraag 1: Waarom is jeugdparticipatie belangrijk voor Stichting de Schoor Almere?
Vraag 2: Op welke wijze kan het Jeugdwerk van de Schoor Jeugdparticipatie professionaliseren?
Vraag 3: Wat is nodig om te kunnen participeren?
Vraag 4: Waarom is jeugdparticipatie belangrijk voor de jeugd en de samenleving van Almere?
De interview vragen zullen afgestemd zijn op de deelvragen en voornamelijk operationele vragen zijn in termen van hoe, op welke manier en welke persoonlijke ervaringen er zijn op het gebied van de doelgroep jeugd, jeugdbeleid en jeugdparticipatie.
Overzicht / actuele stand van zaken van het onderzoek:
Desktop research, literatuur onderzoek, interviews en focusgroepen
Vanaf September 2017 t/m heden is er desktop research en literatuur onderzoek gedaan. Tevens zijn er verkennende gesprekken en interviews gehouden met o.a. jeugdraden, CORO New York, een aantal docenten van de University of Applied science Amsterdam en professionals van diverse organisaties. Door middel van interne interviews, focusgroepen en een speciale workshop, wordt er informatie verzameld om de hoofd- en deelvragen van het onderzoek te beantwoorden. Een kanttekening is dat het onderzoek niet alleen gaat om het verzamelen van kennis, maar het onderzoek zet ook direct aan tot praktijkontwikkeling, een directe verandering / innovatie binnen de organisatie.
Interviews met professionals en jongeren
In de periode oktober - november zijn er semi gestructureerde interviews gehouden. Semi gestructureerde interviews worden ook wel kwalitatieve of diepte-interviews genoemd. Middels een vooropgestelde interview schema zijn er vragen gesteld, er was ruimte om door te vragen om meer gedetailleerde informatie te krijgen, wat in kwalitatief onderzoek het doel is.
Er zijn 14 interviews gehouden: 1 kinderwerker, 1 beleidsmedewerker, 1 manager, 1 teamleider, 1 directeur, 6 jongerenwerkers en 3 jongeren. Van de 3 jongeren was 1 respondent de voorzitter van Jongerenraad Almere (JRA), 1 respondent vice voorzitter en 1 respondent algemeen lid van de JRA.
Focusgroep Jeugdparticipatie
Een focusgroep (ook wel focusgroep-interview genoemd) is een kwalitatieve onderzoeksmethode waarbij een groep mensen wordt samengebracht om te discussiëren over een vooraf bepaald onderwerp. In een focusgroep zijn er meerdere respondenten die tegelijkertijd deelnemen aan de groepsinterview. Een gespreksleider stelt vragen aan de groep en faciliteert discussie, het uiteindelijke doel is om data te verzamelen voor bijvoorbeeld een onderzoek.
Op donderdag 22 november 2018 is er in de ochtend een focusgroep bijeenkomst gehouden met 10 professionals en in de avond is er een focusgroep gehouden met 9 jongeren. Van de 10 professionals was er 1 kinderwerker, 1 teamleider en 8 jongerenwerker. Van de 9 jongeren waren er 5 lid van de Jongerenraad Almere, 1 van JVSA en 3 van Jongerencentrum Place2B.
Hieronder volgt een aantal uitspraken van professionals en jongeren vanuit de de 2 focusgroepen:
“Vaak is het niet duidelijk waarvoor jongeren aanschuiven en dan blijkt de werkelijkheid er anders uit te zien en dan moet iedereen weer heel hard werken om de jongeren de rust te geven en daar te houden”
“Jaren geleden was er een kinderpersbureau en de gemeente wist precies wat ze daar aan hadden”
“Ik denk dat het juist belangrijk is dat je op verschillende lagen, op verschillende niveaus de ruimte moet hebben om mee te participeren, mee te doen”
“Jongerenparticpatie is voor ons… jongeren in hun kracht zetten”
“Als wij niet goed luisteren naar jongeren, dan kunnen we ons werk niet goed doen”
“Jongerenparticipatie is een middel om veranderkundig te kunnen handelen”
“Buiten de Schoor lijkt het alsof wij jongerenwerkers kunnen toveren, dat we zomaar iets doen, terwijl er een heel verhaal achter zit (draagvlak/visie).”
“Er is teveel onduidelijk en er is verwarring op het gebied van jeugdparticipatie… we missen 1 aanpak, een handboek”
“Wat ik ook wel zie is dat we de laatste tijd best wel veel benaderd worden om met de gemeente mee te denken”
"We zijn dan heel hard aan het rennen en vervolgens als het doel bereikt is en de dag is afgelopen is, dan hoor je niks meer, dan blijft het heel lang liggen”
Workshop Jeugdparticipatie
De 2 focusgroepen zijn op 6 december 2018 bij elkaar gekomen voor een workshop. Stichting Alexander heeft de workshop verzorgt, het doel van deze workshop was:
- Verdieping en verbinden
- Het enthousiasmeren om deel te nemen aan de oplossingsrichting m.b.t. de hoofd- en deelvragen van het onderzoek
Jongeren en professionals hebben de workshop als een succes ervaren en hebben aangegeven deze positieve energie te willen voortzetten. Na afloop van de workshop hebben professionals en jongeren een evaluatieformulier ingevuld. Hieronder volgt een aantal antwoorden op de vraag wat er waarvoor ze waren gekomen en wat er meegenomen is uit de workshop.
Jongeren
- Een eenheid vormen, meer kennis, en dat participatie een recht is
- Eenheid, ja want dat staat bovenaan.
- Een eenheid vormen en dat participatie een recht is!
- De overeenkomsten / de creatieve opdrachten / zelfde denkwijze tussen de jongeren en jongvolwassenen / de saamhorigheid van beide partijen.
- De opdrachten waren goed gemaakt. Iedereen doet actief mee.
- Ik was gekomen voor wat mensen graag wilden. Waar de behoefte aan lag. Dat heb ik gekregen. Ik wilde meedenken en mijn eigen meningen willen delen. Ik neem alle visies mee die aan bod kwamen.
- Inspiratie, enthousiasme, drive, vuur en nog meer motivatie.
- Contact met de jongeren en een breder netwerk.
Professionals
- De kracht en visie als uitkomst. Ja hier kwam ik voor.
- Leuke werkvormen / goed rekening gehouden met verschillende niveaus / goede sfeer / vanuit mogelijkheden denken / leuke werkvormen
- Leuke werkvormen. Inspirerend! / goede begeleiding/ ruimte voor de groep, onderlinge verschillen / er zijn veel overeenkomsten/ mooie opbrengst / leuke energizers!
- Je wensen omzetten in acties. Nu.
- De stem van de jongeren horen: wat zij ervaren & wat hun behoeften zijn en hier was ik voor gekomen.
- Heel veel energie, samen met de jongeren goed gesproken
Momenteel wordt de data vanuit de interviews, focusgroepen en workshop met MaxQda geanalyseerd. MAXQDA is een softwareprogramma dat is ontworpen voor computergestuurde kwalitatieve en gemengde methoden, tekst- en multimedia-analyse in academische, wetenschappelijke en zakelijke instellingen. Het software programma is ontworpen voor gebruik in onderzoek met kwalitatieve, kwantitatieve en gemengde methoden. De data zal verwerkt worden in de integrale eindopdracht Masterclass 3 (31 maart 2019) en verfijnd worden in de uiteindelijke Master Thesis (31 mei 2019). *In maart/april zal de projectgroep jeugdparticipatie bij elkaar komen om in grote lijnen de data te bespreken en een eerste officiële brainstorm sessie houden op welke wijze de kerngroep zal werken aan het bevorderen van jeugdparticipatie vanuit het jongerenwerk van de Schoor.
1e bijeenkomst verkenning JCoP
Donderdag 28 maart 2019 - professionals
Tijd: 11:00 uur t/m 12:30 uur
Locatie: Multi-Club
Agendapunten:
1. Bevindingen onderzoeksresultaten
2. Conclusie onderzoeksresultaten
3. Aanbevelingen vanuit het onderzoek (literatuur, interviews, focusgroepen, workshop)
4. Professionalisering en veranderperspectief
5. Toelichting Jeugdparticipatie Community of Practice (COP) - Kerngroep / Supportgroep
6. Visie & Missie Jeugdparticipatie
7. 1e Preview COP interactie - Actiepunten
Overzicht planning praktijkonderzoek - december 2017 t/m mei 2019
Door eerst binnen de organisatie op het gebied van Jeugdparticipatie te werken aan de eigen deskundigheid en het in kaart brengen van kennis en kunde, kan er gekeken worden welke middelen er nodig zijn om Jeugdparticipatie vanuit de organisatie te bevorderen. Er wordt onderzocht of het haalbaar is om een format/handleiding jeugdparticipatie te ontwikkelen.
- Literatuur onderzoek / Desktopresearch
- Vooronderzoek: Gesprekken / Kennismaking / kort interview Coro New York - Studiereis New York
- Bijstellen van hoofdvraag/deelvragen in Masterplan
Oktober 2018 t/m maart 2019
- Het is niet meer de bedoeling dat professionals een format/handboek ontwikkelen
- Tijdens het onderzoek (interviews/focusgroepen/workshop) zijn er nieuwe inzichten ontwikkeld. Er zal gewerkt worden aan het vormen van een projectgroep Jeugdparticipatie, werkatelier, COP.
- De projectgroep Jeugdparticipatie kan gezien worden als een "organische format", constant onderhevig aan veranderingen in het denken en actuele gebeurtenissen in Almere. De Projectgroep Jeugdparticipatie bestaat uit professionals én jongeren.
- Tijdens de workshop is voortgekomen dat er voldoende draagvlak is om verder te werken aan een "organisch format", een projectgroep Jeugdparticipatie. Naar aanleiding van de data uit de interviews, focusgroepen en workshop is de aanbeveling: een Jeugdparticipatie Community of Practice (JCoP) en vanuit de JCoP werken aan diverse producten. 1 van deze producten waar door JCoP aan gesleuteld dient te worden, is voortgekomen uit de wensen van professionals en jongeren; Cirkelparticipatie. In het procesverslag van het onderzoek, wordt dit uitgebreid toegelicht. Na het afronden van de Master Thesis zal er bekeken worden op welke JCoP eventueel een bijdrage kan leveren binnen de organisatie.
April 2019
* Donderdag 4 april 2019
- Bijeenkomst met 2e groep professionals over JCoP Preview (Verkenning)
- 2e bijeenkomst met Jongerenraad Almere over JCoP (Verkenning)
- Telefonisch gesprek met Stichting Alexander over JCoP (Samenwerking)
- Donderdag 18 april 2019 - Presentatie onderzoeksresultaten aan management / directie Schoor
Mei / Juni 2019
* Training aan jongeren voor workshop op de Dag van het Jongerenwerk 2019
Juni 2019
* Workshop Jeugdparticipatie door Jongerenraad Almere op dinsdag 18 juni 2019 - Dag van het Jongerenwerk + korte presentatie onderzoeksresultaten
* Presentatie/Verdediging Masterthesis
* Masterthesis beoordeeld
Juli 2019
* Evaluatie workshop
* Opleiding Master Social Work succesvol afgerond
* Masterthesis beoordeeld
* Verder bespreken van aanbevelingen; management / directie Schoor
Contact:
Vragen, tips of opmerkingen? Meepraten of samenwerken?
Ik ben te bereiken via youthkings@jenaflow.com
Lees je iets wat je kan gebruiken of heb je een opmerking? Let's get connected! Mail me!