JEUGDPARTICIPATIE

Bibliografie

  • Laatste nieuws
  • Masterthesis Jeugdparticipatie vanuit het Jongerenwerk
    • Inhoudsopgave
    • Hoofdstuk 1 Praktijkvraagstuk
    • Hoofdstuk 2: Praktijkonderzoek
    • Hoofdstuk 3: Verandering
    • Hoofdstuk 4: Professionalisering
    • Hoofdstuk 5: Praktijkontwikkeling
    • Bibliografie
    • Bijlage 1: Resultaten coderen
    • Bijlage 2: Participatiemodellen
    • Bijlage 3: De rechten van het kind
    • Bijlage 4: Overzicht van aanbevelingen
    • Bijlage 5: Online survey
    • Bijlage 6: Stappenplan
    • Bijlage 7: Professionals en jongeren aan het woord
    • Bijlage 8: Overzicht resultaten per deelvraag
    • Proces
  • Contact

​Abdallah, S., Kooijmans, M., & Sonneveld, J. (2016). Talent gericht werken met kwetsbare jongeren. Bussum: Uitgeverij Coutinho.

Adringa, J. L. (2014). 10 stappen voor een succesvolle community of practice. Opgehaald van Duurzaam door: https://www.duurzaamdoor.nl/sites/default/files/2019-01/Tien%20stappen%20voor%20een%20succesvolle%20community%20of%20practice.pdf

Boendermaker, L. (2009). Implementeren is reflecteren. Evidence based werken en de implementatie van interventies in de jeugdzorg [Implementation is reflection. Evidence based practice and implementation of Youth care interventions]. Openbare les. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.

BV Jong. (2019, 06 01). Over BV Jong. Opgehaald van BV Jong: https://www.bvjong.nl/over-bvjong/

Clarijs, R. (2015). Om de jeugd Perspectief voor beleid en praktijk. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.

Clarijs, R. (2016). Verbreed Jongerenwerk, Hoe de transformatie van het jeugdlandschap leidt tot een effectief gemeentelijk jeugdbeleid. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.

Cor van Dijkum, L. T. (2014). Praktijkonderzoek in ontwikkeling. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.

Coro New York. (2019, 01 08). Participatory Budgeting Youth Fellowship. Opgehaald van Coro New York Leadershop Center: https://coronewyork.org/coro-programs/pbyf/

Cousseé, F. (2010). A century of youth work policy. Gent: Academia Press.

De Caluwé, L., & Boonstra, J. (2006). Interveniëren en veranderen. Opgehaald van De Caluwe: http://www.decaluwe.nl/articles/IntervenierenEnVeranderenMetBoonstra.pdf

De Jonge, E. (2015). Beelden van de professional. Delft: Uitgeverij Eburon.

De Kreek, M. (2018). Praktijkgericht onderzoek gericht op organisationele kenniscocreatie. Reader Praktijkgericht onderzoek Masterclass II 2017-2018. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.

De Kreek, M. D. (2014). Prakijkonderzoek in ontwikkeling. Amsterdam: Boom Lemma Uitgevers.

De Schoor. (2017, 12 17). Beleidsplan meedoen mogelijk maken! Opgehaald van Stichting de Schoor: https://www.deschoor.nl/html/document.php?ID=15625

De Winter, M. (1995). Kinderen als medeburgers; Kinder- en jeugdparticipatie als maatschappelijk opvoedingsperspectief. Utrecht: De Tijdstroom.

De Winter, M. (2007). Kinderen als medeburgers. Utrecht: De Tijdstroom.

Dedding, C. J. (2013). Kinderen en jongeren acteif in wetenschappelijk onderzoek. Houten: Uitgeverij Lannoo Campus.

Donkers, G. (2017). Veranderen in meervoud. Amsterdam: Boom Uitgevers Amsterdam.

Evers, J. (2015). Kwalitatief interviewen: kunst én kunde. Amsterdam: Boom Lemma Uitgevers Amsterdam.

Feringa, D. (2013). Burgerschap als ambacht - Jongerenraden in Nederland. Delft: Uitgeverij Eburon.

Gabriel, M. (2014). Making It Big. Strategies for scaling social innovations. London: Nesta.

Geenen, M. (2018). Reflecteren, leren van je ervaringen als professional. Bussum: Uitgeverij Coutinho.

Gemeente Almere. (2014, Maart). Kadernota Sociaal Domein. Opgehaald van Almere Kracht: https://almerekracht.almere.nl/fileadmin/files/almere/wonen/Zorg_en_welzijn/gemeente-almere-sociaal-domein.pdf

Gemeente Almere. (2017, februari). Jaarverslag leerplicht gemeente Almere schooljaar 2015 en 2016. Opgehaald van Gemeente Almere: https://www.almere.nl/fileadmin/files/almere/leren/Jaarverslag_Leerplicht_2015-2016.pdf

Gemeente Almere. (2017, 11 22). Leerplicht en kwalificatieplicht. Opgehaald van Gemeente Almere: https://www.almere.nl/leren/leerplicht-en-rmc/leerplicht-en-kwalificatieplicht/

Giddens, A., & Sutton, P. (2017). Sociology. Camebridge: Polity Press.
Haberland, G. (2018, 12 29). Wie zijn wij? Opgehaald van Jongerenraad Almere: http://www.jongerenraadalmere.nl/algemeen.html

Hendriks, C. (2014). Van opgelegde naar oprechte participatie. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.

Ibrahim, S. (2017, 01 24). How to build collective capabilities: The 3C-Model for Grassroots-Led Development. Opgehaald van

Tandfonline: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/19452829.2016.1270918?needAccess=true

Kampen, T. V. (2013). De Affectieve Burger. Amsterdam: Vangennep.

Lectoraat Youthspot. (2017). Kracht van het Jongerenwerk. Opgehaald van Sociaal Werk Nederland: https://www.sociaalwerknederland.nl/?file=15391&m=1511777839&action=file.download

Leeuwen, H. M. (2015). Wat doen we met de kinder- en jeugdpsychiatrie? Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Lekkerkerker, J., & Van der Steeg, T. (2017). De Staat van Almere 2017. Opgehaald van OS Almere: https://www.osalmere.nl/docs/Staat%20van%20de%20stad%202017%20(PDF).pdf

Mak, J., Gilsing, R., & Wróblewska, A. (2016, Augustus). De staat van jeugdparticipatie. Opgehaald van Verweij-Jonker: : https://www.verwey-jonker.nl/doc/2016/staat-jeugdparticipatie-nederland-2016.pdf

Marzano, R. H. (2012). Klaar voor de 21e eeuw. Rotterdam: Bazalt.

Metz, J. (2008, maart 20). Anatomisch Model van de Civil Society voor de WMO. Opgehaald van Onderzoekcentrumdrechtsteden: http://www.onderzoekcentrumdrechtsteden.nl/dds/up/ZsgyurdJoZ_ZstpykyHC_SI_2008-3_Metz.pdf

Metz, J. (2011). Kleine stappen, grote overwinningen. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.

Metz, J. (2012). Jongerenwerk als werkplaats voor professionalisering. Opgehaald van Hogeschool van Amsterdam: https://pure.hva.nl/ws/files/1565347/273_958_1_PB.pdf

Metz, J. (2013, 10 8). De waarde(n) van het Jongerenwerk. Opgehaald van Sociaal Werk Nederland: https://www.sociaalwerknederland.nl/?file=8499&m=1382001910&action=file.download

Moss, P., & Fielding, M. (2010). Radical Education and the Common School. Leiden: Taylor & Francis Ltd.
Nationale Ombudsman. (2018, 05 22). Jouw Rechten. Opgehaald van De Kinderombudsman: https://www.dekinderombudsman.nl/44/jouw-rechten/

Nederlands Jeugdinstituut. (2019, mei 27). Jeugdparticipatie bevorderen. Opgehaald van Nationaal Jeugdinstituut: https://www.nji.nl/nl/Kennis/Dossier/Sterke-basis-voor-de-jeugd/De-rol-van-de-gemeente/Jeugdparticipatie-bevorderen

Noorda, J., Van Schijndel, M., & Spies, H. (2002). Jongerenwerk: Hobbyisme of professie . Utrecht: Elsevier.

Op het Veld, A. (2012). Decentralisatie betekent transitie & transformatie. Opgehaald van Vereniging van Nederlandse Gemeenten: https://vng.nl/files/vng/publicaties/2013/201204-decentralisatie-transitie-transformatie-transitiebureau-vng-vws.pdf

Opstelten, I. (2014, juli 9). Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015. Opgehaald van Wetten Overheid: https://wetten.overheid.nl/BWBR0035362/2018-01-01

Parton, N., & O'Byrne, P. (2007). Social Work een constructieve benadering. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Pattipeiluhu, G. B. (2017). Essay Kwetsbaar Krachtig zijn. Almere: Hogeschool van Amsterdam.

Pattipeiluhu, G. B. (2018). Masterplan Samen in Jeugdparticipatie. Almere: Hogeschool van Amsterdam.

Pattipeiluhu, G. B. (2019). Jeugdparticipatie in ontwikkeling. Almere: Hogeschool van Amsterdam.

Payne, M. (2014). Modern Social Work Theory. Palgrave Macmillan.

Rigby, C., Deci, E., Patrick, B., & Ryan, R. (1992). Beyond the intrinsic-extrinsic dichotomy: Self-determination in motivation and learning.

Savornin Lohman, P. (1998). Handboek Jeugdbeleid. Den Haag: Elsevier.

Spierings, F., & Seketee, M. (2004). Jongerenwerk op het spoor van nieuwe groepen. Tijdschrift voor Sociale Interventie, 13 (1), 31-44.

Spierts, M. (2005). Een 'derde weg'voor sociaal-culturele professies [A third way for socialcultureal work]. Sociale Interventie, 14(1), 13-21.

Spierts, M. (2014). De stille krachten van de verzorgingsstaat. Amsterdam: Uitgeverij van Gennep.

Stam, M. W. (2015). Leren Transformeren. Opgehaald van Movisie: https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/publication-attachment/Leren-transformeren%20%5BMOV-7637529-1.0%5D.pdf

Stevens, R., & Berger, M. (2011). Begrippenkader Dossiers Professionalisering. Opgehaald van Nationale Jeugd Instituut: https://www.nji.nl/nl/Download-NJi/Professionalisering_Begrippenkader.pdf

Strijen, F. (2011). Jongerenwerk nieuw stijl. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.

Swaen, B. (2017, mei 2). Focusgroep wat is het precies? Opgehaald van Scribbr: https://www.scribbr.nl/onderzoeksmethoden/focusgroep/

Swanborn, P. (2006). Basisboek sociaal onderzoek. Amsterdam: Uitgeverij Boom.

United Nations. (2009, juli 1). Convention on the Rights of the Child. Opgehaald van OHCHR: https://www2.ohchr.org/english/bodies/crc/docs/AdvanceVersions/CRC-C-GC-12.pdf

Van Dam, C. Z. (2008, augustus). Jongerenwerker. Opgehaald van Sociaal Werk Nederland: https://www.sociaalwerknederland.nl/?file=4226&m=1320760041&action=file.download

Van den Nieuwenhof, R. (2013). De taal van verandering. Amsterdam: ZENO Organisatieontwikkeling BV.

Van Dorsselaer, S. (2016). Jeugd en riskant gedrag 2015. Opgehaald van Trimbos-instituut: https://www.trimbos.nl/docs/8e6ef71f-d74e-4696-a67b-98ef82fb2235.pdf

Van Eijnatten, F., & Kuijs, M. (2002). Chaosdenken theorie en praktijk. Assen: Gorcum BV., Koninklijke van.

Van Ewijk, H. (2014). Omgaan met sociale complexiteit. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.

Van Ewijk, H., & Kunneman, H. (2013). Praktijken van de normatieve professionalisering. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.

Van Ewijk, H., & Kunneman, H. (2015). Praktijken van normatieve professionalisering. Amsterdam: B.V. Uitgeverij SWP Amsterdam.

Van Houten, D. (2008). Professionalisering: een verkenning. Amsterdam: Humanistic University Press.

Van Lanen, B., & Van der Donk, C. (2017). Praktijkonderzoek in zorg en welzijn. Bussum: Uitgeverij Coutinho.

Van Manen, J., & Valkestijn, M. (2018, April). Effectiviteit van jongerenwerk in Nederland en Europa. Opgehaald van Nederlands

Jeugdinstituut: https://www.nji.nl/nl/Download-NJi/Publicatie-NJi/Inventarisatie-kwaliteitsinstrumenten-en-onderzoek-effectiviteit-jongerenwerk.pdf

Van Pelt, M. H. (2011). Meesterschap in het sociaal werk. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.
Veenbas, R., Noorda, J., & Ambaum, H. (2017). Handboek modern jongerenwerk, Visie, methodiek en voowaarden. Amsterdam: Vu University Press.

Verbeek, G., & Ponte, P. (2014). Participatie in het onderwijs. Amsterdam: Boom Lemma Uitgevers.

Vermaak, H. (2009). Ruimte om te exploreren. Gorcum: Gorcum B.V., Koninklijke van.

Vermaak, H. (2017). Iedereen verandert nu wij nog. Deventer: Management Impact.

​Verplanke, L., & Duyvendak, J. (2009). Eenzaam maar o zo autonoom. Opgehaald van jwduyvenda: https://www.jwduyvendak.nl/wp-content/uploads/2015/07/verplanke-duyvendak-eenzaam-maar-o-zo-autonoom.pdf

Verwey-Jonker Instituut. (2016, augustus). De staat van jeugdparticipatie in 2016. Opgehaald van Verwey Jonker: https://www.verwey-jonker.nl/doc/2016/staat-jeugdparticipatie-nederland-2016.pdf

Wenger, E. (1998). COmmunities of Practice: Learning, Meaning and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.

Wheatley, M. (2008, 09 22). Fearlessness the last organisational change strategy. Opgehaald van Margaret Wheatley: https://margaretwheatley.com/wp-content/uploads/2014/12/Fearlessness-BEXaug08.pdf

​Zeijl, E. (2002). Rapportage jeugd 2002. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.


Inhoudsopgave
bijlage 1
bijlage 2
bijlage 3
bijlage 4
bijlage 5
bijlage 6
bijlage 7
bijlage 8

Location

​Websites:
www.jongerenwerkalmere.nl
www.multi-club.net
www.jongerenraadalmere.nl
www.youngmovement.nl
www.jvsa.nl

Webdesign: Jenaflow
​All Rights Reserved 2019 - Bastian Pattipeiluhu MSW


​

Social Media

    Nieuwsbrief

Submit
  • Laatste nieuws
  • Masterthesis Jeugdparticipatie vanuit het Jongerenwerk
    • Inhoudsopgave
    • Hoofdstuk 1 Praktijkvraagstuk
    • Hoofdstuk 2: Praktijkonderzoek
    • Hoofdstuk 3: Verandering
    • Hoofdstuk 4: Professionalisering
    • Hoofdstuk 5: Praktijkontwikkeling
    • Bibliografie
    • Bijlage 1: Resultaten coderen
    • Bijlage 2: Participatiemodellen
    • Bijlage 3: De rechten van het kind
    • Bijlage 4: Overzicht van aanbevelingen
    • Bijlage 5: Online survey
    • Bijlage 6: Stappenplan
    • Bijlage 7: Professionals en jongeren aan het woord
    • Bijlage 8: Overzicht resultaten per deelvraag
    • Proces
  • Contact