Abdallah, S., Kooijmans, M., & Sonneveld, J. (2016). Talent gericht werken met kwetsbare jongeren. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
Adringa, J. L. (2014). 10 stappen voor een succesvolle community of practice. Opgehaald van Duurzaam door: https://www.duurzaamdoor.nl/sites/default/files/2019-01/Tien%20stappen%20voor%20een%20succesvolle%20community%20of%20practice.pdf
Boendermaker, L. (2009). Implementeren is reflecteren. Evidence based werken en de implementatie van interventies in de jeugdzorg [Implementation is reflection. Evidence based practice and implementation of Youth care interventions]. Openbare les. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.
BV Jong. (2019, 06 01). Over BV Jong. Opgehaald van BV Jong: https://www.bvjong.nl/over-bvjong/
Clarijs, R. (2015). Om de jeugd Perspectief voor beleid en praktijk. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.
Clarijs, R. (2016). Verbreed Jongerenwerk, Hoe de transformatie van het jeugdlandschap leidt tot een effectief gemeentelijk jeugdbeleid. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.
Cor van Dijkum, L. T. (2014). Praktijkonderzoek in ontwikkeling. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.
Coro New York. (2019, 01 08). Participatory Budgeting Youth Fellowship. Opgehaald van Coro New York Leadershop Center: https://coronewyork.org/coro-programs/pbyf/
Cousseé, F. (2010). A century of youth work policy. Gent: Academia Press.
De Caluwé, L., & Boonstra, J. (2006). Interveniëren en veranderen. Opgehaald van De Caluwe: http://www.decaluwe.nl/articles/IntervenierenEnVeranderenMetBoonstra.pdf
De Jonge, E. (2015). Beelden van de professional. Delft: Uitgeverij Eburon.
De Kreek, M. (2018). Praktijkgericht onderzoek gericht op organisationele kenniscocreatie. Reader Praktijkgericht onderzoek Masterclass II 2017-2018. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam.
De Kreek, M. D. (2014). Prakijkonderzoek in ontwikkeling. Amsterdam: Boom Lemma Uitgevers.
De Schoor. (2017, 12 17). Beleidsplan meedoen mogelijk maken! Opgehaald van Stichting de Schoor: https://www.deschoor.nl/html/document.php?ID=15625
De Winter, M. (1995). Kinderen als medeburgers; Kinder- en jeugdparticipatie als maatschappelijk opvoedingsperspectief. Utrecht: De Tijdstroom.
De Winter, M. (2007). Kinderen als medeburgers. Utrecht: De Tijdstroom.
Dedding, C. J. (2013). Kinderen en jongeren acteif in wetenschappelijk onderzoek. Houten: Uitgeverij Lannoo Campus.
Donkers, G. (2017). Veranderen in meervoud. Amsterdam: Boom Uitgevers Amsterdam.
Evers, J. (2015). Kwalitatief interviewen: kunst én kunde. Amsterdam: Boom Lemma Uitgevers Amsterdam.
Feringa, D. (2013). Burgerschap als ambacht - Jongerenraden in Nederland. Delft: Uitgeverij Eburon.
Gabriel, M. (2014). Making It Big. Strategies for scaling social innovations. London: Nesta.
Geenen, M. (2018). Reflecteren, leren van je ervaringen als professional. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
Gemeente Almere. (2014, Maart). Kadernota Sociaal Domein. Opgehaald van Almere Kracht: https://almerekracht.almere.nl/fileadmin/files/almere/wonen/Zorg_en_welzijn/gemeente-almere-sociaal-domein.pdf
Gemeente Almere. (2017, februari). Jaarverslag leerplicht gemeente Almere schooljaar 2015 en 2016. Opgehaald van Gemeente Almere: https://www.almere.nl/fileadmin/files/almere/leren/Jaarverslag_Leerplicht_2015-2016.pdf
Gemeente Almere. (2017, 11 22). Leerplicht en kwalificatieplicht. Opgehaald van Gemeente Almere: https://www.almere.nl/leren/leerplicht-en-rmc/leerplicht-en-kwalificatieplicht/
Giddens, A., & Sutton, P. (2017). Sociology. Camebridge: Polity Press.
Haberland, G. (2018, 12 29). Wie zijn wij? Opgehaald van Jongerenraad Almere: http://www.jongerenraadalmere.nl/algemeen.html
Hendriks, C. (2014). Van opgelegde naar oprechte participatie. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.
Ibrahim, S. (2017, 01 24). How to build collective capabilities: The 3C-Model for Grassroots-Led Development. Opgehaald van
Tandfonline: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/19452829.2016.1270918?needAccess=true
Kampen, T. V. (2013). De Affectieve Burger. Amsterdam: Vangennep.
Lectoraat Youthspot. (2017). Kracht van het Jongerenwerk. Opgehaald van Sociaal Werk Nederland: https://www.sociaalwerknederland.nl/?file=15391&m=1511777839&action=file.download
Leeuwen, H. M. (2015). Wat doen we met de kinder- en jeugdpsychiatrie? Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Lekkerkerker, J., & Van der Steeg, T. (2017). De Staat van Almere 2017. Opgehaald van OS Almere: https://www.osalmere.nl/docs/Staat%20van%20de%20stad%202017%20(PDF).pdf
Mak, J., Gilsing, R., & Wróblewska, A. (2016, Augustus). De staat van jeugdparticipatie. Opgehaald van Verweij-Jonker: : https://www.verwey-jonker.nl/doc/2016/staat-jeugdparticipatie-nederland-2016.pdf
Marzano, R. H. (2012). Klaar voor de 21e eeuw. Rotterdam: Bazalt.
Metz, J. (2008, maart 20). Anatomisch Model van de Civil Society voor de WMO. Opgehaald van Onderzoekcentrumdrechtsteden: http://www.onderzoekcentrumdrechtsteden.nl/dds/up/ZsgyurdJoZ_ZstpykyHC_SI_2008-3_Metz.pdf
Metz, J. (2011). Kleine stappen, grote overwinningen. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.
Metz, J. (2012). Jongerenwerk als werkplaats voor professionalisering. Opgehaald van Hogeschool van Amsterdam: https://pure.hva.nl/ws/files/1565347/273_958_1_PB.pdf
Metz, J. (2013, 10 8). De waarde(n) van het Jongerenwerk. Opgehaald van Sociaal Werk Nederland: https://www.sociaalwerknederland.nl/?file=8499&m=1382001910&action=file.download
Moss, P., & Fielding, M. (2010). Radical Education and the Common School. Leiden: Taylor & Francis Ltd.
Nationale Ombudsman. (2018, 05 22). Jouw Rechten. Opgehaald van De Kinderombudsman: https://www.dekinderombudsman.nl/44/jouw-rechten/
Nederlands Jeugdinstituut. (2019, mei 27). Jeugdparticipatie bevorderen. Opgehaald van Nationaal Jeugdinstituut: https://www.nji.nl/nl/Kennis/Dossier/Sterke-basis-voor-de-jeugd/De-rol-van-de-gemeente/Jeugdparticipatie-bevorderen
Noorda, J., Van Schijndel, M., & Spies, H. (2002). Jongerenwerk: Hobbyisme of professie . Utrecht: Elsevier.
Op het Veld, A. (2012). Decentralisatie betekent transitie & transformatie. Opgehaald van Vereniging van Nederlandse Gemeenten: https://vng.nl/files/vng/publicaties/2013/201204-decentralisatie-transitie-transformatie-transitiebureau-vng-vws.pdf
Opstelten, I. (2014, juli 9). Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015. Opgehaald van Wetten Overheid: https://wetten.overheid.nl/BWBR0035362/2018-01-01
Parton, N., & O'Byrne, P. (2007). Social Work een constructieve benadering. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Pattipeiluhu, G. B. (2017). Essay Kwetsbaar Krachtig zijn. Almere: Hogeschool van Amsterdam.
Pattipeiluhu, G. B. (2018). Masterplan Samen in Jeugdparticipatie. Almere: Hogeschool van Amsterdam.
Pattipeiluhu, G. B. (2019). Jeugdparticipatie in ontwikkeling. Almere: Hogeschool van Amsterdam.
Payne, M. (2014). Modern Social Work Theory. Palgrave Macmillan.
Rigby, C., Deci, E., Patrick, B., & Ryan, R. (1992). Beyond the intrinsic-extrinsic dichotomy: Self-determination in motivation and learning.
Savornin Lohman, P. (1998). Handboek Jeugdbeleid. Den Haag: Elsevier.
Spierings, F., & Seketee, M. (2004). Jongerenwerk op het spoor van nieuwe groepen. Tijdschrift voor Sociale Interventie, 13 (1), 31-44.
Spierts, M. (2005). Een 'derde weg'voor sociaal-culturele professies [A third way for socialcultureal work]. Sociale Interventie, 14(1), 13-21.
Spierts, M. (2014). De stille krachten van de verzorgingsstaat. Amsterdam: Uitgeverij van Gennep.
Stam, M. W. (2015). Leren Transformeren. Opgehaald van Movisie: https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/publication-attachment/Leren-transformeren%20%5BMOV-7637529-1.0%5D.pdf
Stevens, R., & Berger, M. (2011). Begrippenkader Dossiers Professionalisering. Opgehaald van Nationale Jeugd Instituut: https://www.nji.nl/nl/Download-NJi/Professionalisering_Begrippenkader.pdf
Strijen, F. (2011). Jongerenwerk nieuw stijl. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.
Swaen, B. (2017, mei 2). Focusgroep wat is het precies? Opgehaald van Scribbr: https://www.scribbr.nl/onderzoeksmethoden/focusgroep/
Swanborn, P. (2006). Basisboek sociaal onderzoek. Amsterdam: Uitgeverij Boom.
United Nations. (2009, juli 1). Convention on the Rights of the Child. Opgehaald van OHCHR: https://www2.ohchr.org/english/bodies/crc/docs/AdvanceVersions/CRC-C-GC-12.pdf
Van Dam, C. Z. (2008, augustus). Jongerenwerker. Opgehaald van Sociaal Werk Nederland: https://www.sociaalwerknederland.nl/?file=4226&m=1320760041&action=file.download
Van den Nieuwenhof, R. (2013). De taal van verandering. Amsterdam: ZENO Organisatieontwikkeling BV.
Van Dorsselaer, S. (2016). Jeugd en riskant gedrag 2015. Opgehaald van Trimbos-instituut: https://www.trimbos.nl/docs/8e6ef71f-d74e-4696-a67b-98ef82fb2235.pdf
Van Eijnatten, F., & Kuijs, M. (2002). Chaosdenken theorie en praktijk. Assen: Gorcum BV., Koninklijke van.
Van Ewijk, H. (2014). Omgaan met sociale complexiteit. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.
Van Ewijk, H., & Kunneman, H. (2013). Praktijken van de normatieve professionalisering. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.
Van Ewijk, H., & Kunneman, H. (2015). Praktijken van normatieve professionalisering. Amsterdam: B.V. Uitgeverij SWP Amsterdam.
Van Houten, D. (2008). Professionalisering: een verkenning. Amsterdam: Humanistic University Press.
Van Lanen, B., & Van der Donk, C. (2017). Praktijkonderzoek in zorg en welzijn. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
Van Manen, J., & Valkestijn, M. (2018, April). Effectiviteit van jongerenwerk in Nederland en Europa. Opgehaald van Nederlands
Jeugdinstituut: https://www.nji.nl/nl/Download-NJi/Publicatie-NJi/Inventarisatie-kwaliteitsinstrumenten-en-onderzoek-effectiviteit-jongerenwerk.pdf
Van Pelt, M. H. (2011). Meesterschap in het sociaal werk. Amsterdam: Uitgeverij SWP Amsterdam.
Veenbas, R., Noorda, J., & Ambaum, H. (2017). Handboek modern jongerenwerk, Visie, methodiek en voowaarden. Amsterdam: Vu University Press.
Verbeek, G., & Ponte, P. (2014). Participatie in het onderwijs. Amsterdam: Boom Lemma Uitgevers.
Vermaak, H. (2009). Ruimte om te exploreren. Gorcum: Gorcum B.V., Koninklijke van.
Vermaak, H. (2017). Iedereen verandert nu wij nog. Deventer: Management Impact.
Verplanke, L., & Duyvendak, J. (2009). Eenzaam maar o zo autonoom. Opgehaald van jwduyvenda: https://www.jwduyvendak.nl/wp-content/uploads/2015/07/verplanke-duyvendak-eenzaam-maar-o-zo-autonoom.pdf
Verwey-Jonker Instituut. (2016, augustus). De staat van jeugdparticipatie in 2016. Opgehaald van Verwey Jonker: https://www.verwey-jonker.nl/doc/2016/staat-jeugdparticipatie-nederland-2016.pdf
Wenger, E. (1998). COmmunities of Practice: Learning, Meaning and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.
Wheatley, M. (2008, 09 22). Fearlessness the last organisational change strategy. Opgehaald van Margaret Wheatley: https://margaretwheatley.com/wp-content/uploads/2014/12/Fearlessness-BEXaug08.pdf
Zeijl, E. (2002). Rapportage jeugd 2002. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau.